Velkommen til min blogg

Her kan du lese mine meninger om saker som opptar meg. Det kan være saker som er aktuelle i Ski hvor jeg er lokalpolitiker eller generelle politiske saker.

mandag 3. august 2009

FrP - breddekulturens beste venn

Det er spredt mye usannhet om FrPs holdning til kultur, påstander som selvfølgelig ikke har rot i virkeligheten. Jeg har i mange år representert FrP gjennom verv som bydelsutvalgsleder i Oslo, lokalpolitiker i Ski og represantant i Fylkestinget i Akershus. I alle disse vervene har jeg med vårt partiprogram bevilget midler og lagt til rette for at breddekulturen skal få gode vilkår. For meg er det viktig å bidra til og legge til rette for at barn og unge, eldre, syke og uføre skal få et godt tilbud være seg idrett eller andre kulturelle aktiviteter. Så må jeg godta at jeg som er i full jobb og klarer å forsørge meg selv må finansiere mine fritidsaktiviteter selv uansett om jeg ønsker å trene på treningstudio eller ha andre kulturelle interesser.

I Fylkestinget i Akershus har vi en rekke store utfordringer. Videregående skoler som trenger oppussing, fylkesveger som ikke får vedlikehold osv osv. Dette er problemer alle partiene påpeker som viktige, men det brukes enda mer energi fra de andre partiene for å opprette et Ekeland-galleri på Eidsvoll. Det er ikke meg i mot at man tar vare på kunsten til Ekeland og andre gode norske kunstnere, men har skiller FrP seg fra de andre partiene. Vi mener at vi må prioritere, og da prioriterer vi barn og unge og eldre. Dette er god en god investering mener vi.

For meg er det helt naturlig at hvis en person velger å bli kunstner, så må han male noe folk vil kjøpe. Det kan ikke være slik at vedkommende skal kunne leve på skattebetalernes regning fordi det man produserer ikke er godt nok til å leve av. Det er i så fall et privilegium som ikke gjelder en person som vil satse på en annen kultur, som å kunne bli profesjonell fotballspiller. Det er jo faktisk slik at enten er man god nok, eller så lykkes mann ikke. Det er ingen fotballspillere som holdes i live av staten hvis de ikke er gode nok for toppfotball. Bytter mann ut fotballstøvlene med pensel er altså situasjonen en annen. Derimot legger vi til rette for at unge talenter skal utvikle seg, og det er fornuftig.

Når FrP kommer til makten etter valget vil vi jobbe for å styrke den frivillige innsatsen som gjøres i foreninger og idrettslag. De som legger opp til aktiviteter for barn og unge skal få en lettere hverdag. De som derimot tror at det å bedrive tiden sin på en eller annen kultur-aktivitet på statens regning, må nok finne seg noe annet å gjøre.

Foreninger, idrettslag m.v. skal blomstre under FrP, og være med å bygge trygge lokalmiljøer og sunne aktiviteter for barn og unge.

Tønnes Steenersen
Stortingskandidat FrP, Akershus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar