Velkommen til min blogg

Her kan du lese mine meninger om saker som opptar meg. Det kan være saker som er aktuelle i Ski hvor jeg er lokalpolitiker eller generelle politiske saker.

fredag 5. juni 2015

Velgermagneten Heikki

Jeg  sitter på toget inn til Oslo, og prøver å finne noe som helst fornuftig i SVs siste utspill om de trafikale problemene man har ventet i Oslo denne uken. Nå har det for øvrig ikke vært så store problemer. Det har rett og slett ikke vært så mye biler på veiene som man fryktet. Da trer SVs Heikki Holmås  frem med en løsning som vel forklarer alt om hvorfor SV pr. i dag ikke engang er i nærheten av å få en eneste representant på Stortinget.

 – La oss stoppe all veiutbygging i Osloområdet, sier Holmås til Nettavisen. Vi trenger ikke ny Drammens vei. Vi trenger ingen ting som inkluderer asfalt, mener Holmås. Er det mulig tenker jeg, her jeg snegler meg inn mot Oslo i et overfylt tog – hvor det beste man kan tilbys er en sitteplass i trappen ved en av dørene. I beste fall det.

Nå er jeg helt på andre enden av den politiske skalaen enn det SV er, men jeg kan ikke med min beste overbevisning av meg selv – forstå at noen kan kjøpe denne argumentasjonen.

Jeg har vært fylkespolitiker og lokalpolitiker i mange år, og en viktig sak har alltid vært å bidra til et godt kollektivtilbud i hovedstadsområdet. Det er viktig, for alle kan ikke kjøre bil, og vi kan ikke bygge gode nok veier til at alle kan gjøre det heller.

I årevis har jeg vært med på å betale tusenvis av kroner i året i bompenger på veiene inn til Oslo. Det har bare blitt mer og mer, og fra utgangspunktet hvor dette skulle være et spleiselag for å få bygget en spesiell vei, er det nå omtrent ikke bidrag fra staten til veibygging, og mange av de pengene vi betaler inn går til andre formål.



Heikki Holmås forslag er så typisk SV. Rushtidsavgift, færre parkeringsplasser, dårligere veier. Han nevner i en bisetning at vi kanskje bør satse litt på kollektivtrafikken i stedet. Løsningen ser jeg her er jeg er nå. Et tog som kom fra Østfold. Jeg gikk på i Ski, og allerede når jeg gikk på toget var det overfylt. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg tok bilen allikevel. Et overfylt tog som beveger seg i nykk og napp inn mot Oslo, er ingen god opplevelse. Men det vet ikke Heikki, for han er ikke på dette toget. Han sitter på kontoret sitt og prøver å komme på flere feilslåtte tiltak for å gjøre hverdagen mindre enkel for folket han gjerne vil ha stemmer av.


Men Heikki, jeg håper dere ikke kommer inn på Stortinget – så det er bare å fortsette utklekkingen av ideer som du holder på med – utklekking av ideer som i ditt hode vil skaffe velgere til dit parti. Stå på, og lykke til. Snart er sperregrensen ute av sikte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar