Velkommen til min blogg

Her kan du lese mine meninger om saker som opptar meg. Det kan være saker som er aktuelle i Ski hvor jeg er lokalpolitiker eller generelle politiske saker.

søndag 22. mai 2011

Årets vanskeligste sak i Ski?

Personlig har jeg ikke vært den mest engasjerte i den betente saken rundt utbyggingen i Skorhaugåsen i Ski. Utbyggingen er i og for seg i tråd med ønske om å bygge i Ski sentrum og de nærmeste områdene rundt. Saken som ble avgjort på kommunestyremøte for noen dager, omhandlet i og for seg bare om kommunen skulle kreve at utbygger fikk overta en viktig vei i området gjennom ekspropriasjon. De berørte grunneierne har protestert. Saken har blitt behandlet i kommunen, som har sendt den tilbake til de berørte partene med beskjed til partene om at de måtte bli enige. Så har ikke skjedd, og da endte saken i først formannskap hvor det var klart flertall for ekspropriasjon. Men flere av partiene var delt, og stemte ikke samlet. Selv var jeg ikke tilstede i Formannskapet. I Kommunestyret snudde det ene partiet etter det andre, og det så ut til å bli et annet vedtak enn det som kom i Formannskapet.

For oss i FrP i Ski har dette vært en veldig vanskelig sak. At kommunen med makt skal gi en utbygger en rett ovenfor private grunneiere er for oss vanskelig, samtidig som vi ønsker å bidra til utvikling og fornuftige utbygninger i Ski. Det var delte meninger hos oss, og det har kommet klart frem av mediene at vår representant Jørn Sørum var for ekspropriasjon, med argumentet om at her er alt prøvd, og at dette er uunngåelig hvis man ønsker denne utbyggingen. Jeg må si at jeg personlig er enig med Sørum, men vi valgte å stemme samlet mot dette i kommunestyret. Det må sies at FrP alltid stemmer samlet – noe som gjør at vi alltid får maksimalt ut av den styrken velgerne har bestemt at vi skal ha i Ski. Og for all del – jeg mener ekspropriasjon er en uting, og det skal være helt spesielle forhold for at FrP skal støtte dette. Men når dette står ovenfor en viktig utbygging som vi mener er fornuftig, ja da kommer vi som lokalpolitikere i et dilemma som er vanskelig – for vi må enten svare ja eller nei.

Det var en spesiell avstemning, hvor Høyre og AP, som vi trodde skulle sprike til alle kanter, samlet sine tropper og sikret flertall for ekspropriasjon. Det betyr at utbyggingen i Skorhaugåsen går sin gang, også må vi politikere bare innse at noen ganger er politikk veldig veldig vanskelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar